דרך ביטול הצוואה
בחינתן של הוראות החוק בעניין ביטול צוואה על-ידי המצווה מלמד כי חוק הירושה מבחין בין שלוש צורות ביטול. הראשונה – על-ידי השמדה; השניה – ביטול משתמע על-ידי עריכת צוואה חדשה; השלישית – ביטול מפורש באחת הצורות לעשיית צוואה. בדרך השלישית ניתן לבטל צוואה באחת מארבע הדרכים שקבע חוק הירושה לעריכתה של צוואה. נמצא, כי ניתן לבטל צוואה בכתב-יד, בעדים, בפני רשות או בעל-פה.
“ההוראה באה להבטיח כי ביטול הצוואה יעשה תוך כדי מילוי אותן דרישות פורמאליות המחייבות לצורך עשיית הצוואה, ולא די, דרך משל, באמירה גרידא של המצווה ‘אני מבטל את צוואתי’.”
נימוקים אלו, המחייבים דרישות פורמאליות בצורת עריכת הצוואה כדי להבטיח את אמיתות הצוואה ואת גמירות-דעתו של המצווה – יפים אף כדרישות מהותיות לצורך הוכחת אמיתות ביטול הצוואה וגמירות-דעתו של המצווה לביטול צוואתו.
לפיכך, בביטול צוואה, כצוואה בעל-פה, בכתב-יד, או בעדים – יש צורך שהביטול יעשה כדרך של עריכת צוואה חדשה, שמהותה תהיה ביטול הצוואה הקודמת.
במדינות אחרות קיימות בחוק דרכים נוספות לביטול הצוואה. המשפט האנגלי מכיר בביטול בתעודה בכתב, המשפט הגרמני והאמריקאי מכירים בהעברת סימנים על הצוואה כדרך לביטולה, והמשפט האוסטרי מכיר בכתיבה על הצוואה כדרך לביטולה.
דיני הירושה בישראל אינם מכירים בהוראת בטלות של צוואה עקב שינוי נסיבות של הולדת ילד נוסף או נישואין או גירושין. החוק הישראלי, מחשש לאי-ודאות וכדי לא לחזור לקונסטרוקציה של ביטול בדרך התנהגות, נמנע מלייחס משקל לשינוי נסיבות בהעדר ביטול מפורש של הצוואה. החוק הישראלי מטפל רק בשינוי נסיבות קיצוני של הוראת צוואה לטובת יורש, שנפטר לפני מות המוריש. באנגליה הוסף סעיף ביטול צוואה עקב גירושין, והוא הדין בחלק ממדינות ארצות-הברית. בבסיס התזה קיימת הנחה נסתרת שיש בשינוי הנסיבות השלכה על גמירת-הדעת של המצווה.
צוואה שאבדה במקרה:
במקרה בו מוכח כי המצווה השמיד את צוואתו – חזקה עליו שהתכוון בכך לבטלה. אולם במקום בו לא המנוח הוא זה שהשמיד את צוואתו, אלא זו אבדה במקרה – הרי הזכויות על-פי הצוואה קיימות.
פגמים בביטול, וסעיף 25 לחוק
“אך מובן הוא כי לעניין צורתו של הביטול חלות הוראותיו של סימן א’ לפרק השלישי מחוק הירושה, בשינויים הנובעים מן העניין, וניתן לכן ליישם גם את האמור בסעיף 25 לחוק הנ”ל.”
ב-ע”א 719/97 אמר כב’ הנשיא ברק:
“לעניין הצהרת ביטול, יש לקיים את הדרישות המהותיות של צורת הביטול בלא לדקדק בצורות הפורמליות, ובלבד שבית-המשפט שוכנע בגמירת-דעתו של המצווה להצהיר על בטלות הצוואה. על-כן, אם בית-המשפט שוכנע באמיתותה של הצהרת הבטלות, הוא יתן לה תוקף גם אם נפל בהצהרת הבטלות פגם או חסר פורמלי, ובלבד שהדרישות המהותיות בעניין זה תקויימנה.”
הטעמים המונחים ביסוד גישתו זו הם ארבעה:
“ראשית, אין להחמיר בהצהרת הבטלות כמו בצוואה עצמה, שכן הצהרת הבטלות אינה צוואה… אינני סבור כי להצהרת הבטלות יש תפקיד ריטואלי חשוב. גם תפקידה ההגנתי אינו מרכזי. תפקידה המכוון הוא שולי. לאור מצב דברים זה, אין זה ראוי כלל ועיקר להעביר אל צורותיה של הצהרת הבטלות את כל הדינים, על מלוא חומרתם, החלים בצורות עריכת הצוואה…
שנית, במשפט המשווה מוכרות צורות רבות לביטול צוואה… אם נפעיל את דיני הצורה של עריכת הצוואה על הצהרת הבטלות, בכל היקפם וחומרתם, התוצאה שתתקבל תהיה שדרכים שונות של ביטול – המקובלות במשפט המשווה – תנעלנה בישראל…
שלישית, חוק הירושה מכיר בשתי דרכים לביטול מפורש של צוואה: השמדה והצהרת בטלות. בין שתי דרכים אלה צריכה להיות הרמוניה פנימית. כן צריכה להתקיים הרמוניה פנימית בין שתי דרכים אלה לבין דרך הביטול השלישית, שעניינה ביטול משתמע באמצעות צוואה חדשה… אין זה עולה בקנה אחד עם המבנה הפנימי של הוראות החוק אם על צורת הביטול הראשונה (השמדה) נתייחס בלא כל דרישות פורמליות, ואילו על צורת הביטול השניה (הצהרת בטלות) נפעיל את מלוא הדרישות הפורמליות כמו אלה החלות על עריכת צוואה…
רביעית, ביסוד דיני הצוואה עומד העיקרון הבסיסי של קיום דברי המת… כאשר המצווה מביע את דעתו הברורה כי ברצונו לבטל את צוואתו, יש לכבד רצונו זה. אין זה ראוי לסכל רצון זה מנימוקים פורמליים.”
הצהרת הבטלות תופסת איפוא אם היא מקיימת באופן מהותי את הדרישות הצורניות הנגזרות מהצורות לעשיית צוואה. בחינת המהותיות היא בחינה כוללת, המבוססת על הנחת היסוד כי קיימות ראיות מהימנות בדבר גמירת-דעת המצווה לבטל את צוואתו. כאשר הנחת יסוד זו מתקיימת, ניתן להכיר בהצהרת בטלות בכתב-יד גם אם לא כל הצהרת הבטלות היא בכתב-ידו של המצווה. אשר להצהרת בטלות בעדים, יש לבחון – בצד ראיות על גמירת-דעת המצווה – אם הדרישות המהותיות של הצורה התקיימו. דבר זה משתנה ממקרה למקרה.
בדיון הנוסף באותה פרשה, אישרה דעת הרוב כי אין להחמיר בהצהרת בטלות כמו בצוואה עצמה. כבוד השופטת ארבל מנתה לכך ארבעה טעמים:
ראשית, הצורות הנוספות לביטול צוואה, המצטרפות לצורות עריכתה, עשויות להצביע על עמדתו של המחוקק שבחר שלא לדבוק בכל מקרה של ביטול צוואה בדרישות הצורניות, וכך נראה שביקש להקל על מצווים המבקשים לבטל צוואתם ולהבטיח את קיום רצונם. צורות הביטול הנוספות משליכות על רוחבה של יריעת הביטול: משהוסיף המחוקק צורות לביטול צוואה, שאין בהן את הסממנים הפורמאליים הנוקשים המצויים “בגרעין הקשה” של הצורות לעריכת צוואה, הרי שהתפישה המייחסת משקל ניכר לקיומן של אותן דרישות פורמאליות בעת ביטול צוואה נחלשת ומאבדת ממשקלה.
מרגע שאחת או יותר מצורות הביטול הקבועות בחוק מתרחקות אל מחוץ למסגרת הדרישות הצורניות הנוקשות, הרי שהתורה כולה באשר לחשיבותן של הדרישות הצורניות ביחס לביטול צוואה מאבדת מעוצמתה, מהגיונה ומההצדקה לעמידה דווקנית עליה. על כן ניתן לאמץ גישה גמישה יותר ופורמאלית פחותשתיצור מתאם רב יותר בין כלל דרכי הביטול.
כמו כן ניתן לראות הבדל בין כתב הביטול לבין הצוואה, בעצם העובדה שכתב הביטול אינו טעון צו קיום צוואה. אף המחוקק ראה הבדל בין עריכת צוואה לביטולה וייחס חשיבות יתרה לעריכת הצוואה, חשיבות שבשלה דרש כי הצוואה תאושר בצו קיום לאחר שנבחנה על-ידי ערכאה שיפוטית, תוך שנמנע מדרישה דומה – ובמשמע גם מפיקוח בית-המשפט – ביחס לביטול צוואה.
הבדל שלישי יסודו בכך שעריכת צוואה (או ביטולה על דרך עריכת צוואה חדשה) הינה פעולה משפטית אמבולטורית המשתכללת עם מותו של המצווה. דהיינו, מדובר בפעולה צופנת פני עתיד, בעוד שביטול צוואה, בין אם במפורש ובין אם על-ידי השמדתה, הינה פעולה משפטית חד-צדדית המשתכללת מיידית עם ביצועה, שעה שהמצווה עדיין בין החיים. הפעולה המשפטית משתכללת בזמן הווה ואינה תלויה בגורם או פעולה נוספים.
הבדל נוסף, רביעי במספר והחשוב ביותר, לדעתי, בין עריכת צוואה לביטולה, נוגע לתוצאות השונות של כל אחת מפעולות משפטיות אלו. אם לא ערך המנוח צוואה, חל על רכושו ההסדר של ירושה על-פי דין, הקבוע בפרק השני לחוק (סעיף 2 לחוק). הסדר זה נקבע, בין היתר, על בסיס הנחת המחוקק בדבר הכוונה הסובייקטיבית המשוערת המיוחסת למוריש, לפיה סביר כי המוריש היה מבקש לחלק את ירושתו לבני משפחתו הקרובים. ביטול צוואה אינו מותיר אם כן חלל ריק. ההסדר המשפטי החל על רכושו של המוריש חוזר להיות, ככלל, הסדר הקבוע בחוק לירושה על-פי דין ((אלא אם כן המוריש מבטל צוואהשנייה מאוחרת יותר שערך או עורך צוואה חדשה). כיוון שהדין הדיספוזיטיבי עוצב מתוך רצון “לחקות” את רצונם של מרבית המורישים, קיימת סבירותג בוהה כי ההסדר של ירושה על-פי דין מבטא את רצונו של המוריש שביקש לבטל את צוואתו. סבירות זו לא די בה כדי ליתן תוקף לביטול הצוואה ולהמיר את רצונו של המצווה ברצונם של מרבית המורישים, אך די בה כדי להרים את המחסום המוביל אל שעריו של סעיף 25(א) לחוק ולאפשר לבית-המשפט לבחון האם מהראיות ומהנסיבות בהן נערך כתב הביטול ניתן לבסס ממצא בדבר רצונו לבטל צוואתו. ודוק: ההסתברות הגבוהה בדבר רצונו של המצווה, עליה מבוסס ההסדר של ירושה על-פי דין, עשויה לשמש כלי עזר לבית-המשפט אך ורק כאשר בביטול צוואה עסקינן ואין לה תחולה של עשיית צוואה, שכן בעוד שביטול צוואה מוביל לתחולת הדין הדיספוזיטיבי, עשיית צוואה מהווה סטייה מדין זה.
“עמדתי היא כי אין עשיית צוואה כביטולה וההבדלים המהותיים בין עריכת צוואה וביטולה מאפשרים לבית-המשפט ליישם הסדר משפטי היונק מזה הקוע בסעיף 25(א) לחוק, אך לא בהכרח זהה לו, מקום בו עסיקנן בפעולת ביטול צוואה. לפיכך, אני סבורה כי מקום שבוטלה הצוואה בתצהיר של המצווה שנערך בפני עד אחד, על בית-המשפט לבחון את האפשרות לרפא פגם זה לקבוע האם יש ליתן תוקף לביטול הצוואה מכוח סעיף 25(א) לחוק.
ביטול שנעשה מחמת אונס, איום, השפעה בלתי-הוגנת וכד’
מאחר שהדרך לביטול צוואה היא בדרך עשייתה – הרי כל ההוראות החלות על עשיית צוואה ופסילתה, חלות אף על עריכת הביטול ופסילתו. לפיכך, הוראת סעיף 30(א) לחוק, הדנה בצוואה שנערכה מחמת אונס, איום או תחת השפעה בלתי-הוגנת וכד’ – חלה אף על ביטול הצוואה, ובהוכחת קיומם של תנאי הסעיף – יבוטל הביטול.
הוא הדין כאשר המצווה לא ידע להבחין בטיבו של הביטול – “ואליבא דידי, הכשרות לבטל צריכה לחפוף את הכשרות לצוות”.
ביטול ותחולת חוק החוזים
ב-ת”ע (ת”א) 7511/86 סבר בית-המשפט כי ניתן לוותר על הצורך בעד שני בהתבסס על עיקרון תום-הלב שמקורו בחוק החוזים (חלק כללי), תשל”ג-1973. במסגרת הערעור הושארה נכונותה של הלכה זו בצריך עיון.
ב-ע”א 719/97 נאמר כי הצהרת הביטול היא פעולה משפטית חד-צדדית (שאינה צוואה). חלים עליה אמנם הדינים המיוחדים לה בחוק הירושה, אולם בהעדר הוראות מיוחדות בחוק הירושה, יחולו עליה – “ככל שהדבר מתאים לעניין ובשינויים המחוייבים” (סעיף 61(ב) לחוק החוזים (חלק כללי), התשל”ג-1973) – הדינים החלים על פעולות משפטיות שאינן בבחינת חוזה. ראש וראשון להן, הוראות חוק החוזים (חלק כללי). בהעדר הוראות בחקיקה זו, יש להקיש מההסדרים הקרובים ביותר (אם בחוק הירושה ואם בחוק החוזים). בהעדר היקש מתאים, יש לפנות לעקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל (סעיף 1 לחוק יסודות המשפט, התש”ם-1980).
ביטול צוואה במסמך עליו חתום עד אחד בלבד – עיקרון תום-הלב
בבית-המשפט המחוזי בת”א במסגרת ת”ע (ת”א) 7511/86, נדון מקרה בפני כב’ השופט מישר, בו הוכרע תוקפו של מכתב ביטול אשר נחתם על-ידי המנוח, בפני עד אחד בלבד.
במקרה הנדון, נמצאה בדירתה של המצווה, לאחר פטירתה, צוואתו האחרונה, אליה צורף מכתב המבטל צוואה זו.
המכתב נכתב בידי עורך-הדין, בכתב-ידו, וחתמה עליו המצווה. בית-המשפט פסק, כי מכתב הביטול תקף, למרות שהיה חסר חתימת עד נוסף מלבד עורך-הדין, כדרישת סעיף 20 לחוק, בדבר צוואה בעדים.
בית-המשפט סבר, כי ניתן, בנסיבות העניין, לוותר על הצורך בעד שני – וזאת בהתבסס על עיקרון תום-הלב הלקוח מחוק החוזים (חלק כללי), תשל”ג-1973.
במסגרת ערעור על פסק-הדין הנ”ל – הושארה תוקפה ונכונותה של ההלכה הנ”ל – “בצריך עיון”.
ב-ע”א 719/79 הביע כב’ הנשיא ברק דעתו, כי עצם העובדה שבעריכת הצהרת הביטול השתתף אך עד אחד, אין בה כשלעצמה כדי לפגום בתוקפה של הצהרת הביטול. פשיטא כי אין לפגום בהצהרת הביטול אם אותו עד יחיד לא אישר במעמד עריכת הודעת הביטול שהמצווה הצהיר בפניו.
דעה זו אושרה בדיון הנוסף בפרשת אהרוני. כאמור, נקבע שם כי “מקום שבוטלה הצוואה בתצהיר של המצווה שנערך בפני עד אחד, על בית-המשפט לבחון את האפשרות לרפא פגם זה ולקבוע האם יש ליתן תוק לביטול הצוואה מכוח סעיף 25 (א) לחוק”.