לשון ההוראה – העברה או הסתלקות – סעיף 6 לחוק
סעיף 6 וסעיף 7 לחוק דנים באפשרויות הוויתור של יורש, בתקופה שבין מות המוריש וכל עוד לא חולק העזבון.
סעיף 6 דן בהסתלקות יורש מחלקו בעזבון, ואילו סעיף 7 דן בהעברת חלקו בעזבון.
כאשר נוסח הוראת היורש ברורה, דהיינו נקיטת לשון "הסתלקות" או "העברה" – ברורה כוונתו, וברור לאיזו הוראת חוק נופלים דבריו. הספק מתעורר כאשר מלשון היורש לא עולה ברורות כוונתו, להסתלקות או להעברה.
יצויין, כי הנפקות המרכזית בין שתי חלופות אלו היא, בעוד יורש המסתלק מחלקו – רואים אותו "כאילו לא היה יורש מלכתחילה", (וככזה, לדוגמה, אינו יכול להיכלל בגדרו של סעיף 121 לחוק, לפעול בעזבון בהסכמת בית-המשפט, כאשר קיים מנהל עזבון). לעומת זאת, יורש המעביר חלקו – רואים אותו כיורש מלכתחילה.
מאחר והעברה על-פי סעיף 7 אינה מקנה לנעבר מעמד של יורש, ואינה שוללת מעמד זה מן היורש המקורי, הרי הסכם שעושה יורש בנוגע לזכויותיו כיורש אינו בא לידי ביטוי בתוכנו של צו ירושה או צו לקיום צוואה, וממילא אין צווים אלה נוגעים בשאלת תוקפו של הסכם כאמור. "המדובר, איפוא, בהעברה מלבר ההליכים שעל-פי חוק הירושה, שמושאה הוא זכות שהוקנתה לאדם כיורש".
ב-ד"נ 43/74 נדון מקרה בו נקטה יורשת בלשון "וויתור", שאינה לשון "הסתלקות" כאמור בסעיף 6, ואינה לשון "העברה" כאמור בסעיף 7 לחוק.
שופטי המקרה היו חלוקים בדעותיהם לאיזה סעיף מבין השניים לשייך את הוראת היורש. דעת הרוב סברה, כי יש לשייך לשון "וויתור" להוראת סעיף 6 לחוק. במקרה זה בחן בית-המשפט את העובדות הסובבות את הוראת היורש, לרבות הפעולות שנעשו לשם ביצוע הוראה זו, ולפיהן הגיע למסקנה כי כוונת ההוראה היתה להסתלקות, כאמור בסעיף 6 לחוק.
המסקנה העולה מהאמור היא, כי במקרים של נקיטת לשון המעוררת ספק מבחינת סיווגה, יש לבחון את מכלול הנסיבות, ומהם להסיק את כוונתו של היורש בנקיטת לשון ההוראה.
הסכם בכתב
חוק הירושה, אף במקום בו הוא מתיר עסקאות בזכויות הירוש, הרי שהוא מתנה זאת במפורש בהעלאת העסקה על הכתב. עניין לנו בסעיף הבא להגשים מדיניות משפטית ברורה הדורשת ודאות. דרישת כתב זו, ככל הנראה בדומה לדרישת הכתב שבחוק המקרקעין, באה להבטיח הן ודאות והן רצינות בעריכת עסקאות כאלו, ולמנוע מבית המשפט, אי-פריורית, את הצורך לדון בטענות וחלקי טענות המתבססות על פרשנותן של אמירות בעלמא בין בני משפחה ויורשים אחרים. לשון אחר; דרישת הכתב דנן הינה מהותית ולא ראייתית.
זאת ועוד; אם החיל המחוקק דרישת כתב מפורשת שכזו על עסקרות הנעשות לאחר מות המוריש, הרי שמכוח קל וחומר יש להחילה על עסקאות שנעשו לפני מות המוריש, ו-"חמקו" עד כה מ-"ציפורניו" של סעיף 8(א) לחוק. הטעמים לכך מובנים וידועים, ואין צורך להרחיב עליהם את הדיבור: החשש מפני התבססות על אמירות בעלמא והצורך לדון בהן, והרצון למנוע מיורש לאבד את חלקו בשל דברים בעל-פה,גדל עוד יותר כאשר מדובר בדברים שנאמרו לפני מות המוריש, לעיתים שנים ארוכות בטרם חלוקת העזבון. לכן, דירשת הכתב חלה על כל עסקה מותרת בזכויות ירושה, בין אם לפני מות המוריש או לאחריו, ועסקה אשר אינה עומדת בה, דינה בטלות.
ההגבלה – עד חלוקת העזבון
הוראת הסעיף המגבילה עסקאות העברה ושיעבוד של יורש בחלקו בעזבון, וכן האמור בסעיף 7(ד) לחוק, בנוגע לנכס מסויים בעזבון, הוגבלה לתקופה שתחילתה פטירת המוריש וסיומה בחלוקת העזבון. לאחר חלוקת העזבון – "העזבון כיחידה משפטית אינו קיים עוד… ואין לדבר עוד על חלק בירושה".
לכן, לאחר חלוקת העזבון, הדרך העומדת ליורש להעביר את שנפל בחלקו – הינה בדרך הקבועה בחוק להעברת אותו נכס, כגון מכירה, מתנה, הפקרה וכד', והדרישות להסכם בכתב או הגבלת עסקה בנכס מסויים – אינן קיימות עוד.
יצויין כי ההגבלה המונעת העברה, שיעבוד או עיקול של נכס מסויים מנכסי העזבון, הינה כללית ואינה מחלקת בין מקרי הורשת נכס או מנה לבין הורשת חלק כללי. לפיכך, גם כאשר ברור מהו הנכס שנפל לידי היורש, לא ניתן להעבירו, לשעבדו או לעקלו, עד לאחר חלוקת העזבון.
עד חלוקת העזבון – קיומו של צו ירושה או צו קיום
יורש זכאי לחלקו בעזבון רק לאחר חלוקת העזבון, למרות שניתן צו ירושה או צו קיום צוואה, עוד בטרם חלוקתו.
בדבר מהות הצו קבע כב' השופט לוין:
"פטירת המוריש ואפילו צו ירושה שניתן על עזבונו, אינם מקנים ליורשים זכויות בנכסים ספציפיים… וזכותו של היורש בנכס מסויים מתגבשת רק לאחר שנכסי העזבון חולקו בהתאם לחוק."
משמעות הדבר, שחלוקת העזבון תתבצע רק לאחר ביצוע האמור בסעיף 107 לחוק. לפיכך, צו ירושה אינו מאפשר חלוקת העזבון כל עוד לא בוצעו הדרישות האמורות בסעיף 107 לחוק ושאר הוראות החוק הנוגעות לחלוקת העזבון.
עולה מכך, שאין מתן צו כאמור, מאפשר העברה, שיעבוד וכו', אלא רק לאחר חלוקת העזבון.