מי שהורשע במות המוריש
הכללת יורש בהגדרת "מי שהורשע על שגרם במתכוון למותו…" – מצריכה קיומה של הרשעה בפועל. לפיכך, בכל מקרה של העדר הרשעה – לרבות מהטעם שהנאשם נפטר בטרם הרשעתו, או אינו ראוי לעמוד לדין – אין אפשרות לפסול אדם זה מלרשת את המוריש, מכוח הוראת סעיף זה.
ביחס לסעיף זה ניתן ללמוד מהצעת חוק הירושה תשי"ח. לפי סעיף 5 להצעה ניתן היה לפסול את הרוצח מלרשת גם על-סמך עדות שעשויה היתה להיגבות בבית-משפט אזרחי שדן בירושת המוריש ללא פסק-דין פלילי מרשיע. ההצעה לא התקבלה והתוצאה הסופית היתה שכנסת ישראל סברה שאין לשלול מאדם את הזכות לרשת ואין להדביק עליו אות קין של רוצח אלא אם עבר תהליך של העמדה לדין פלילי והורשע בו.
יש לציין, כי הגישה המקובלת בעולם המערבי היא כזו המאפשרת לשלול מאדם את זכותו לרשת גם אם אין פסק-דין פלילי המרשיע אותו, אולם ברור כי המחוקק שלנו דחה גישה זו. לדעת כב' השופט שוחט ההיסטוריה החקיקתית אינה מאפשרת פרשנות אשר תעמוד בסתירה ללשונו המפורשת של המחוקק.
עם זאת, ייתכנו מקרים בהם הצורך בהצגת פסק-דין פלילי מרשיע יכול להביא לתוצאה בלתי-צודקת, למשל כאשר המדינה מטעמים השמורים עימה מעדיפה שלא להגיש כתב-אישום או להגיש כתב-אישום בעבירה פחותה מהריגה עקב עסקת טיעון, או כאשר הגורם למות המוריש הפך לעד מדינה וכלל לא הועמד לדין פלילי. לדעת פרופ' שילה יש לאפשר במקרים כאלה למתדיינים בבית-המשפט האזרחי להוכיח את מעשה הרצח עצמו בצורה אחרת ולאו דווקא על-ידי הצגת פסק-דין מרשיע של בית-משפט בפלילים. אולם לדעת כב' השופט שוחט מקרים אלה הם עניין למחוקק לענות בו ואינם עניין לפרשנות.
עם זאת, במידה ומדובר ביורש על-פי צוואה – ניתן לפסול זכייתו בה על-פי הוראת סעיף 34 לחוק הירושה. הוראת סעיף 34 הנ"ל, מאפשרת לקבוע כי הוראת צוואה המזכה אותו יורש – הופכת את הצוואה לבלתי-מוסרית, ובכך היא בטלה.
בת"ע 3770/01 העלתה המתנגדת לקיום הצוואה, טענה כי הכוח "תקנת הציבור" אין להשלים עם מצב דברים בו המאיים ברצח על המצווה, יהפוך לזוכה. במקרה הנדון, היו ראיות כי מערכת היחסים בין האב המנוח לבין הזוכה הייתה קשה, וזמן קצר לפני עריכת הצוואה אף הגיש המנוח תלונה במשטרה כנגד הבן.
בית-המשפט קבע כיף באשר לטענת תקנת הציבור, אין טענה זו יכולה לעמוד במסגרת טעמי התנגדות למתן צו לקיום צוואה: לא על-פי הורות חוק הירושה ולא על-פי הפסיקה.
המתווה-אם בכלל, הוא סעיף 5(א)(1) לחוק הירושה, וגם לפיו אין לומר כי מי שמאיין ברצח לא יהיה יורש.