מתי פונים ל 'אומד הדעת' של המצווה – מהצוואה ומהנסיבות
ההצדקה לפרש ולהבהיר את לשון הצוואה על-פי אומד כוונת המצווה, כפי שהיא משתמעת מתוך הנסיבות – קיימת אך ורק במקרים שהלשון אינה ברורה. במקרה אלה פונים לכוונת המצווה כפי שהיא משתמעת מתוך הצוואה, וכאשר אף משם אינה ברורה – אין מנוס מלפנות לנסיבות חיצוניות על-מנת להבהירה. אולם, כאשר הלשון ברורה וחד-משמעית – יש לפרש הכתוב בהתאם למשמעות המילולית בלבד.
בעניין פרשנות צוואה שנטען לגביה שהיא כוללת הוראת יורש אחר יורש.
הכלל "מצווה לקיים דברי המת" – אין משמעותו כי בית-המשפט ייצור צוואות עבור נפטרים שלא עשו כן בעצמם, אך ורק מתוך כוונה ליתן ביטוי לרצון משוער של נפטר זה או אחר.
חלוקת העזבון ורכושו של המצווה אינה על-פי מה שהמצווה היה אומר ולא אמר, אילו חשב דבר, אלא חלוקת רכוש העזבון הינה על-פי מה שהמצווה אמר, כאשר אמירה זו מתפרשת על-פי אומד-דעתו.
"הכלל הגדול שטבעו חכמים כי "מצווה לקיים דברי המת"… מקובל עלינו… אך במה דברים אמורים? כאשר סמוכים ובטוחים אנו, שהמנוח גמר בדעתו לראות בצוואתו את אשר ייעשה ברכושו לאחר מותו. אין בית המשפט משוכנע בכך, אל לו לקיים את האמור במסמך בתור צוואה של המנוח שערך את המסמך."
ב-ע"א 239/849 הגדיר כב' השופט מצא את שתי הבחינות הפרשנויות כבחינה "חיצונית" ובחינה "פנימית", ואת סדר הפעלתן:
הבחינה הראשונה – היא בחינה "פנימית", ומטרתה לבחון "ולאמוד את דעתו של המצוואה כפי שהיא משתמעת מתוך הצוואה". בחינה זו נעשית בדרך של בחינת לשונה של הוראת הצוואה, וכן בדרך של השוואת לשון ההוראה עם הוראות אחרות בצוואה, שתוכנן ופירושן לא נשנה במחלוקת.
הבחינה השנייה – היא בחינת "חיצונית", "בהיותה נזקקת לנסיבות שאין לאמוד עליהן מתוך הצוואה".
ההיזקקות למבחן השני, לנסיבות חיצוניות, כמקור אפשרי לאומד-דעתו של המצווה – "אינה מותרת אלא במקרים בהם אין לאמוד את דעת המצווה מתוך הצוואה".
כאשר בוחנים מסמך זה או אחר, יש לבחון את אומד דעת הצדדים ובמקרה זה את אומד דעת המצווה, בהתאם לפרשנות תכלילית ולאו דווקא בהתאם לפירוש מילוי של הוראות הצוואה בלבד.
הפרשנות הפנימית מתוך הצוואה
"אומד-דעתו של המצווה כפי שהיא משתמעת מתוך הצוואה", נתפרש בפסיקה על דרך ההרחבה:
"לא רק במשמעות המצומצמת של הסקת הכוונה מלשונה של הצוואה (או, מוטב לומר, ממילותיו של המצווה), אלא גם במובן בדיקת השתלבותם – במרקם הכללי של הוראות הצוואה – של ביטויים מילוליים, בין בשל היותם סתומים ובין בשל היותם סותרים זה את זה."
הבחינה הפרשנית הפנימית עשויה להיעזר גם בשקילתן ההגיונית של נסיבות, העולות ונלמדות מתוך הצוואה:
"אך, ברובה ועיקרה, מבוססת בחינה זו על הבנת לשונו של המצווה והסקת כוונתו מתוך דבריו. ביסודה של הבחינה הפרשנית ה"פנימית" ניצבת ההנחה הלכאורית, שדברי המצווה מבטאים את כוונתו לאשורה. מהלכה הראשון של הבחינה הפרשנית מיועד אך לאשש, או להפריך, הנחת יסוד זו.
רק אם הופרכה ההנחה הלכאורית, שדברי המצווה כפשוטם מבטאים את כוונתו לאשורה, פונים למהלכה השני והמשלים, של הבחינה הפרשנית, שמטרתו לקבוע מה היתה כוונת המצווה."
בנסיבות מקרה זה, בהסתמך על פרשנות הצוואה על-פי מבחן "הפרשנות הפנימית", פירש בית-המשפט הוראת ציווי – "שווה כסף", כהוראה המקנה לזוכה אף את נכסי המקרקעין שבעזבון המנוחה.
בעניין עיזבון המנוח ז.מ., המנוח ערך צוואה, ובה הוראה לחלוקת כספים בסך כולל של $26,641 בין 4 מוסדות, באופן שווה. בעוד שבהוראה עצמה מציין המנוח את הסכום הנמצא בחשבון נכון ליום עשיית הצוואה, היינו את הסכום הנ"ל, הסכום שהצטבר בחשבון נכון ליום הגשת בקשתו של מנהל העיזבון למתן הוראות, 10 שנים לאחר פטירת המנוח, עומד על סך השווה בשקלים חדשים ל-409,726 ש"ח.
לטענת הזוכים, על-פי הוראה הם זכאים לקבל לידיהם את מלוא הסכום שנצבר בחשבון הבנק, נשוא ההוראה, והם ייחלקו בו בחלקים שווים. לטענת המשיב, הזוכים על-פי ההוראה זכאים לקבל לידיהם אך ורק את הסכום הנקוב בה. כמו-כן, לגישת המשיב, מאחר שהצוואה כולה נוקבת במנות החלוקה ואין בה סעיף בדבר יתרת העיזבון, תעבור יתרה זו ליורשים על-פי דין של המנוח-המשיב.
בית-המשפט, בהתאם להסכמת הצדדים, פירש את הצוואה מתוך האמור בה בלבד, קרי, לשון הצוואה היוותה בסיס מרכזי להחלטתו.
בפרשנותו, קבע בית-המשפט, כי עליו לבחור מבין מגוון המשמעויות הלשנויות של הצוואה, את אותה משמעות אשר יותר מכל משמעות אחרת מגשימה את התכלית המונחת ביסוד הצוואה.
במקרה הנדון, התכלית שעמדה בבסיס צוואתו של המנוח הייתה להורות מה ייעשה ואיך ייעשה בכל רכושו: המנוח לא התכוון להשאיר חלק כלשהו מעיזבונו ליורשים על-פי דין, והתכוון שהיורשים הנזכרים בצוואה הם שיירשו את רכושו. כוונה זו נתמכת גם בעובדה שאין בצוואה סעיף שיורי בדבר "יתרת עיזבון", דבר המלמד, כי המנוח התכוון לצוות בצוואתו על כלל רכושו.
כמו-כן, בית-המשפט קבע כי אין ולא יכולה להיות מחולקת, כי המנוח התכוון לצוות בצוואתו על כלל רכושו שיישאר לאחר מותו, ולא על כלל רכושו נכון ליום עשיית הצוואה.
בית-המשפט למד כוונה זו מהפתיח בצוואה: "אני הח"מ… מצווה בזה… את כל רכושי שיישאר לאחר מותי". כמו-כן, המנוח הפקיד לציין את הסכומים שנצברו בחשבונות השונים למועד עשיית הצוואה, תוך שהוא משתמש במילה "כיום". עצם השימוש במילה "כיום" בסעיפים הרלוונטיים, מלמד על כך שלא את הסכום הזה ביקש המנוח לצוות, אלא את הסכום שיהיה בחשבון ביום פטירתו.
בית-המשפט קבע כי, המנוח ניסח את צוואתו בלשבון הווה והתייחס לגודלה של הדירה ולסכומים שיש לו בחשבונות הבנק השונים, נכון למעוד עשיית הצוואה, כחלק מתיאור רכושו, ולא מתוך כוונה שהזוכים השונים יקבלו את הסכומים שהוא נקב.
לאור האמור, בית-המשפט קבע שיש לפרש את לשון הצוואה באופן שמטרת הצוואה תוגשם, ובמקרה הנדון, פרשנות אשר תותיר מאחוריה רכוש של המנוח, תסתור את המטרה שעמדה בבסיס הצוואה – ציווי על כלל הרכוש מבלי להותיר יתרה, ותמנע את הגשמתה. לכן, אין להניח שהמנוח התכוון לצוות את פרטי הרכוש במצבם לעשת עשיית הצוואה, שכן הפרשנות מותירה יתרת עיזבון, אשר קיומה נוגד את כוונת המנוח, כפי שהיא עולה מלשון הצוואה.
לפיכך הוחלט לפרש את הסעיפים בצוואה כמזכים את הזוכים במלוא הסכום בחשבונות, נכון למועד חלוקתם לאחר פטירת המנוח, ולא כון למועד עשיית הצוואה.
בעניין עזבון המנוח ר.ע.ע. ז"ל, דן בית-המשפט בשלוש סוגית שעניינן פרשנות הצוואה, במסגרת בקשה למתן הוראות:
האחת – האם את הסך של 200,000 דולר ארה"ב, הנזכר בצוואה, יש לפרש כסכום נטו או ברוטו. לשם כך בחן תחילה בית-המשפט האם סכום זה הניו בגדר "מנה" לפי חוק הירושה, ותשובתו לכך הייתה חיובית.
השנייה – האם את הסך האמור יש לשלם לידי הזוכה בו בהתאם לשער הדולר ביום חלוקת העיזבון בפעול, או בהתאם לשער הדולר ביום בו התקבלה התמורה בעד מכירת הנכס.
השלישית – האם את הריבית שהצטברה על סכום זה מיום קבלת התמורה יש להעביר לידי הזוכה בסכום האמור, או לחלקה בין הזוכים.
בית-המשפט סבר כי במקרה הנדון יש לפרש את לשון הצוואה כך שהמנוחה ביקשה לייחד ולהעניק לבתה, הזוכה על פי הצוואה בסך של 200,000 דולר ארה"ב, חלק מסוים ונוסף מהרכוש, והתכוונה כי אותו חלק יישאר ככזה ויוענק לבתה בשלמותו, בהתאם לדין החל. לפיכך נקבע כי אין לפרש את הצוואה כך שמחלקה הספציפי של הזוכה, 200,000 דולר ארה"ב, ינוכו מיסי המכירה.
בהתבססו על מקרא נוסח הצוואה ולשונה קבע בית-המשפט כי נראה שהמנוחה דייקה מאוד בהוראות הצוואה, ואף צפתה תרחישים שונים ואפשרויות למימוש הזכויות בנכס. כלומר, בית-המשפט הסיק כי מדובר במנוחה אשר ידעה לבטא את רצונה ולנמקו, הייתה עקבית ברצונה ליתן לזוכה חלק גדול יותר משאר הזוכים, ואף נימקה בצוואה את הסיבות והטעמים לכך בשתיים: סיבה אחת נעוצה בצוואתו של בעלה המנוח, אשר חשב כי יש לעזור לזוכה בשל מצבה; והסיבה השנייה היא טיפולה המסור של הזוכה אשר סעדה את אימה ותמכה בה, על-פי דבריה. לזוכה בחרה המנוחה להעניק, באופן מפורש, הן זכאות במנה כספית ונכסית (בהתאם לאופציה אשר תיבחר: מכירת הנכס או בנייה עליו), וגם זכאות בנכס שיורי. משמע, המנוחה ביקשה מפורשות לייחד לזוכה מנה ספציפית, בנוסף לחלקה השיורי. לכך הצטרפה העובדה, כי בסעיף בו התייחסה המנוחה לאפשרות השנייה למימוש הנכס העיקרי בעיזבון, האפשרות שנדחתה – של בניית יחידות דיור על הנכס – היא בחרה במפורש לציין כי חלקה הנוסף של הזוכה יועבר לה ככזה נטו, לאחר ניכוי מיסים והוצאות. אומנם ניתן לטעון כי מאחר והמנוחה התייחסה לכך מפורשות באופציה השנייה, אזי מכאן ניתן להסיק כי באופציה הראשונה התכוונה למצב ההפוך, שהיינו שסכום זה יועבר לידי המשיבה ברוטו – אולם בית-המשפט סבר כי ההיפך הוא הנכון: למקרא הצוואה כולה, נראה כי כאשר דובר על אפשרות של מכירת הנכס וחלוקת תמורתו המנוחה חשבה, כי מובן מאליו כי כאשר ציינה מפורשות כי סכום של 200,000 דולר ארה"ב יועבר בנוסף לידי הזוכה – כי סכום זה יועבר אליה כמו שהוא, נטו. באופציה השנייה, לעומת זאת, כאשר דובר בחלוקת מקרקעין ולא בתמורה כספית, ראתה המנוחה צורך לציין מפורשות כי מדובר בסכום נטו לאחר ניכוי מיסים, בבחינת על אחת כמה וכמה.
הלכה למעשה, בית-המשפט פירש את כוונת המנוחה מתוך לשון הצוואה – אשר הייתה ברורה ונהירה לשיטתו, ולא ראה צורך להיזקק לניסבות חיצוניות בפרשנות הצוואה.
בנוסף לאמור, בית-המשפט דחה אתטענת מנהל העיזבון כי יש לקבוע את חלקה של הזוכה כברוטו ולא כנטו, שכן הזוכה עצמה הודתה בהזדמנויות שונות כי עליה לקבל את המנה המיוחסת לה ברוטו. בית-המשפט קבע כי אין בטענות אלה כל רבלנטיות, שכן מה שהמכריע את הכף הוא אומד דעתה של המצוואה, כפי שבאה לידי ביטוי בצוואה.
באשר לשאלת חלוקת הריבית שהצטברה, לאור קביעת בית-המשפט כי מדובר במנה ספציפית מנכסי העיזבון, ובהתאם לאמור בסעיף 54(ד) לחוק הירושה, קיבל בית-המשפט את טענת הזוכה וקבע כי הסך של 200,000 דולר ארה"ב יועבר לידיה בצירוף הריבית אשר הצטברה על סכום זה בלבד. לעומת זאת, הריבית אשר הצטברה על סך כל התמורה (פחות החלק של 200,000 דולר ארה"ב) תתחלק באופן שווה בין הזוכים בחלק השיורי.
באשר לשאלה על פי איזה שער דולר ישולם לזוכה הסך האמור קבע בית-המשפט כי לאור בסעיף 109(א) לחוק הירושה, נכסי העיזבון יחולקו בין היורשים על פי שוויים בזמן החלוקה, ולכן הוראה בית-המשפט כי הסך של 200,000 דולר ארה"ב יועבר לידי הזוכה כפי ששוויו ביום החלוקה, במובחן משוויו ביום קבלת התמורה.
בעניין פלונית נ' פלונית המנוח הותיר צוואה שהוראותיה ברורות לכאורה, לפיהן את רכושו המצוי בישראל ציוה לתובעת ואת רכושו המצוי באנגליה ציוה לנתבעת – אחות התובעת. קודם לפטירתו נודע למנוח, כי אחיינו שחי באנגליה הלך לעולמו וכי הוא היורש שליש מעיזבונו. אלא, שקודם שחולק עיזבון האחיין – הלך המנוח לעולמו וכל אחת מהאחיות טענה כי חלקו של המנוח בעיזבון אחיינו שייך לה.
בית-המשפט בחן את השאלה: האם חלקו של המנוח בעיזבון אחיינו הוא "רכוש הנמצא באנגליה" או "רכוש הנמצא בישראל", והגיע למסקנה, כי חלקו של המנוח בעיזבון אחיינו אינו נכלל בגדר הרכוש שהוזכר בצוואה, ולכן יש לדון בחלוקתו על-פי דיני הירושה הכללים. לאחר שבית-המשפט מציין כי בסוגיית פירוש צוואה מתגלית בפסיקת בית-המשפט ומאמרי מלומדים התלבטות, פעם בוחרים בגישה הנמצדת למילה הכתובה ופעם בזו המעדיפה בחינת הנסיבות החיצוניות לצוואה, קובע בית-המשפט, כי מסקנתו נובעת מלשון הצוואה עצמה וכן גם מתוך לימוד אומד דעת המצווה, כפי שעולה מהנסיבות החיצוניות לצוואה. באשר ללשון הצוואה, נקבע כי היא מלמדת שחלקו של המנוח בעיזבון אחיינו אינו רכוש המוגדר בצוואה.
הצוואה מחלקת בין "רכוש המצווה מכל סוג הנמצא באנגליה" – הניתן לנתבעת, לבין "רכוש המצווה מכל סוג הנמצא בישראל" – אותו ציווה המצווה לתובעת. לשון הצוואה אינה כוללת במובנה הפשוט אף את הרכוש בו זכה המנוח מעיזבון אחיינו. הצוואה מאזכרת דווקרא רכוש הנמצא במקום מוגדר ומסוים, ולכן זה רכוש מסוים דווקא ולא כולל פרטי רכוש שטרם הגיעו לחזקת המנוח.
כאמור, בית-המשפט מציין כי פרשנות זו נובעת גם מתוך לימוד אומד דעת המצווה כפי שעולה מנסיבות החיצוניות לצוואה; שכן, המצווה התכוון לתת לתובעת חלק גדול יותר מרכושו מאשר לנתבעת, לאור העובדה שהיה קשור יותר באופן משמעותי לתובעת וילדיה שתמכו וטיפלו בו במסירות, מאשר לנתבעת. נאמר, כי אין ספק שהמנוח לא התכוון לתת לנתבעת מלוא זכויות בעיזבון אחיינו, אך גם לא ביקש להדירה לחלוטין.
מאחר שהמנוח ביקש בצוואה להוריש לבנותיו רכוש מסוים ומוגדר ולא העלה בדעתו אפשרות של רכוש לא מוגדר שטרם הגיע לידיו, הרי שאם הרכוש לא נזכר בצוואה, הנחלתו צריכה להיות על-פי דין, לפי סעיף 2 לחוק. לפיכך, מאחר שהאחיות בנות יחידות למנוח שהיה אלמן, בפטירתו, נקבע שיחלקו בזכויות עיזבון האחיין בחלקים שווים.
בעניין שחם, נדונה שאלת כוונת המנוח במסגרת תניית "יורש אחר יורש" ו"אומד-דעתו" בדבר זכויותיו של היורש הראשון לפעולות בעזבון.
המקרה הנדון שם, היורש הראשון נתן במתנה לאחר את הנכס אותו ירש ואשר אותו אמור היה להעביר ליורש השני, במידה והנכס היה נשאר בעזבונו.
כב' השופט חשין נטה לייחס פרשנות מרחיבה ככל הניתן לצורך ירידה ל"אומד-דעתו" של המצווה ומימוש רצונו האמיתי – אף הבלתי כתוב.
בקבעו כי יש לבטל את רישום המתנה מאחר שלא הושלמה בחיי היורש הראשון, וכי ביטול זה משקף את רצונו האמיתי של המצווה – הגדיר כב' הש' חשין את הלך רוחו:
"אני שמח על התוצאה שהגעתי אליה, והיא לדעתי הגשמת רצונו של המנוח… עשינו איפוא אנו לקיום רצונו ולשמירת כבודו של המנוח…".
ולעניין "אומד-דעתו" ציין כב' הש' חשין דעתו, כי מושג זה פורס עצמו גם על לימוד דבר מתוך דבר כדרכו של נבון.
גם בעניין משה-דוד שמחה נדונו שני חיובים שהטיל המנוח הנתבע בצוואתו, ועלתה השאלה האם חיובים אלה הם בבחינת "חיובי יורש" כמשמעותם בסעיף 45 לחוק הירושה, או שמדובר בתנאי מכוח ההסדר – "יורש אחר יורש" – הקבוע בסעיף 42 לחוק הירושה, או שמא התנה המנוח תנאי מתלה בצוואתו מכוח סעיפים 43 ו-44 לחוק הירושה ?
בצוואת המנוח נכתבה הוראה מנחילה, אשר הקנתה לנתבע עם מות אביו (המנוח) את הזכות להירשם כבעל הזכויות בדירה, והזכויות אכן נרשמו על-שם הנתבע בפנקסי עמידר. בנוסף, נכתבה בצוואה הוראה מגבילה אשר הטילה על הנתבע שני חיובים: החיוב הראשון נושא אופי מניעתי – הנתבע "יהיה מנוע למכור את הזכויות… לזולת"; והחיוב השני נושא אופי אקטיבי – מחייב נקיטת פעולה מצד הנתבע – "והוא יעבירנה בבוא הזמן לבניו, כראות עיניו". השאלה שהתעוררה, היא מהן זכויות בניו של הנתבע בדירה. בית-המשפט קבע, כי הפתרון לשאלה זו נעוץ באומש דעתו של המנוח, כפי שבא לידי ביטוי בלשון ההוראה המגבילה בצוואה, עובר לעריכתה, ומשכך יש לפרש את הוראות הצוואה בהתאם לאומד דעתו של המנוח.
באשר לפרשנות צוואה, בית-המשפט מציין, כי בפסיקה קיימות, בעיקר, שתי מגמות עניין: האחת גורסת, כי הכלל הוא שהצוואה היא המקור ללמוד על אומד דעת המצווה והפנייה לנסיבות החיצוניות תבוצע ק כאשר נכשל הניסיון לעמוד על אומד דעת המצווה מתוך הצוואה עצמה ("פרשנות דו-שלבית"); דעת שנייה סוברת, כי הפנייה לנסיבות צריכה להיעשות בכל מקרה, ולא ראוי לחלק את תהליך הפרשנות לשלבים ("פרשנות חד-שלבית").
במקרה הנדון בית-המשפט הגיע למסקנה, כי כל תכליתה של ההוראה המגבילה והכללתה בצוואה נועדה כדי להבטיח את רצונו של המנוח, ש"בבוא הזמן" יעביר הנתבע למי מבניו ("כראות עיניו") את הזכויות שירש בדירה מכוח אותה צוואה. מכאן כי כוונת המנוח הייתה, עובר לעריכת הצוואה, להעביר את זכויותיו בדירה בדרך של "יורש אחר יורש", לפי סעיף 42 לחוק הירושה, ואין תחולה לסעיף 45 לחוק.
למסקנה זו בית-המשפט הגיע מתוך שישה נימוקים, כאשר רק הנימוק החמישי שבהם נסמך על נסיבות חיצוניות לצוואה.
ראשית, מלשון הצוואה, נקבע, כי לא ייתכן שכוונת המנוח בהוראה המגבילה הייתה ליתן לנתבע את הכוח והחירות להחליט האם להעביר את זכויותיו בדירה למי מבניו, אם בכלל.
בית-המשפט למד מלשון "אני מצווה" שהמנוח השתמש בה בהוראה המגבילה, על כוונה ברורה מצד המנוח להוריש בעתיד את זכויותיו בדירה למי מבניו של הנתבע, אחרי הנתבע, ועל החשיבות שראה לנגד עיניו בקיום ההוראה המגבילה, על סייגיה, מצד הנתבע, תוך שימוש באותה לשון – "אני מצווה" כמו בהוראה המנחילה.
מסקנה זו נלמדה גם מנקיטת לשון מפורשת וברורה בצוואה – "יהיה מנוע למכור את הזכויות שיהיו לו בדירה… לזולת".
נאמר, כי הפרשנות המתחייבת מלשון ההוראה הנ"ל כוללת איסור למשכן את הזכויות בדירה, שכן מימוש המשכון בדרך של מכירה עומד בסתירה לתכלית ההוראה המגבילה העומדת בסיס הצוואה, והמהווה – מהותית – את רצון המנוח, אומד דעתו וכוונתו, ויש בו כדי לפגוע בירושה העתידית של הבנים מכוח צוואת המנוח.
בנוסף, המנוח נקט בלשון ציווי ("והוא יעבירנה בבוא הזמן לבניו, כראות עיניו") ונמנע מהענקת כל שיקול דעת לנתבע, בנוגע להעברת הזכויות בדירה לבנים.
באשר לנסיבות, בית-המשפט למד מתשובת הנתבע, כי ייתכן שתחילה הצוואה לא כללה את ההוראה המגבילה ורק לאחר מכן הוספה לבקשתו של המנוח, בטרם חתם עליה, על אומד דעתו האמיתי והאחרון של המנוח ועל כוונתו להוריש לשניים – לנתבע קודם ולבניו אחריו – שכן לו התכוון המנוח אחרת – לא היה מוסיף את ההוראה המגבילה בצוואתו.
בית-המשפט מציין, כי עצם העובדה שהמנוח לא שינה את צוואתו במשך כל השנים, גם לאחר שנולדו בניו של הנתבע, מחזקת את המסקנה, שהמנוח התכוון להוריש לנתבע ואחר כך לבניו, תוך הגבלת העבירות של הזכויות בדירה, כך שהנתבע לא יוכל להעביר אותן זכויות לצד ג', אלא לבניו או למי מהם, כפי ראות עיניו.
בערעור שהוגש על פסק הדין פירש בית-המשפט המחוזי את הוראת הצוואה המגבילה, וקבע כי הוראה הצוואה טומנת החובה שילוב של מאפיינים הן לתחולת סעיף 42 לחוק הירושה והן לתחולת סעיף 45 לאותו חוק, כאשר בסופו של יום להבחנה זו בין שני סעיפי החוק, בנסיבות העניין, אין כדי לשנות מהתוצאה אליה הגיע בית משפט קמא.
בית-המשפט מנה את המאפיינים לתחולתו של סעיף 42 לחוק הירושה במקרה הנדון:
א. לשון ההוראה המגבילה שבסעיף 2 לצוואה, יש בה כדי להעיד על כוונתו ורצונו של המנוח, לפיה אחרי בנו המשיב, תעבור הדירה לנכדיו, בני המשיב.
ב. הלשון "אני מצווה" שהמנוח השתמש בה בהוראה המגבילה, מלמדת על כוונה ברורה מצד המנוח להוריש בעתיד את זכויותיו בדירה למי מבניו של המשיבה, אחרי המשיב.
ג. ההוראה המבילה אשר בסעיף 2 לצוואה: "יהיה מנוע מלמכור את הזכויות שיהיו לו בדירה הנ"ל לפי צוואה לזולת…" נועדה לחסום את המשיב מלבצע כל דיספוזיציה בזכויותיו בדירה, על מנת שלא לסכל את תכלית ההוראה אשר בסעיף 2 לצוואה. כאמור, מטרת ההוראה הינה העברת הזכויות בדירה בבוא העת, בעתיד, לנכדי המנוח.
ד. לשון הציווי שנקט המנוח בסעיף 2 לצוואה: "והוא יעבירנה בבוא הזמן לבניו כראות עיניו" והימנעות מהענקת כל שיקול דעת למשיב בנוגע להעברת הזכויות בדירה לבנים, מלמדת על כוונתו החד-משמעית של המנוח להתנות את זכויות המשיב בדירה מכוח ההוראה המנחילה, בחיובו להעביר בעתיד את זכויות בדירה לבנים.
כמו כן, מנה בית-המשפט את המאפיינים לתחולתו של סעיף 45 לחוק הירושה, הם:
א. ההוראה שבסעיף 2 לצוואה מכוונת ישירות למשיב. בצוואה לא מופיעים פרטי הבנים אליהם תועבר בעתיד הזכות בדירה, כך שלא מופיעים פרטי היורש השני לפי סעיף 42(ב) לחוק הירושה. במקרה הנדון ניתן לומר כי הבנים, משיבים 2 ו-3, לא זוכים בדירה ישירות מכוח צוואת המנוח, אלא היורש הראשון, שהוא המשיב, מצווה על ידי המנוח להעביר את הזכויות בדירה, בבוא העת, לנכדים.
ב. בניו של היורש נולדו לאחר עריכת הצוואה. עובדה זו כשלעצמה שוללת את החלתו של סעיף 42 לחוק הירושה.
ג. לפי סעיף 42(ב) לחוק הירושה והפרשנות שנתנה הפסיקה להוראה זו, הרי היורש הראשון רשאי לעשות ברכוש שקיבל כבתוך שלו. משמעות הדבר כי ליורש הראשון שיקול דעת רחב, לרבות מכירת הזכות או משכונה, הכול לפי ראות עיניו. במקרה הנדון, ההוראה המגבילה שהטיל המנוח על המשיב, על פיה ייאסר עליו לכור את הדירה לאחר, פירושה שלילת שיקול הדעת מאת הסמשיב לעשות בדירה כבתוך שלו, דבר אשר מוביל למסקנה כי אין כל מקום לתחולתו של סעיף 42 לחוק הירושה.
כאשר מבחינה לשונית ישנה סתירה בין הוראות הצוואה, באה הפרשנות המהותית ומכריעה ביניהן. כך למשל בעניין פלוני, נקבע כי יש לכלול בין הזוכים את בתה של המנוחה, שהיא חסויה, אשר שני ילדיה הם האפוטרופסים שלה. בצוואה נאמר כי "את כל רכושי בלי הגבלה. כספים, פיקדונות… הנני מצווה בזה כדלהלן:… לשני נכדיי… שהם ילדיה של בתי… לשניהם יחד – חמישית בחלקים שווים ביניהם. הנני מורה בזאת כי נכדיי… ישתמשו בחלקם בעיזבוני לצרכיה של בתי… ורק לאחר שבתי… תלך לעולמה, יהיו רשאים שני נכדיי אלה לקחת לעצמם בחלקים שווים ביניהם את כל מה שיישאר מחלק זה של עיזבוני על כל פירותיו, לאחר סיפוק צרכיה של בתי".
נקבע כי במאבק הפרשני בין לשון ההוראה לבין המטרה שעמדה בבסיסה, יש ליתן עדיפות למטרה עצמה ולפרש את ההוראה באופן שיבטיח ביותר את מימושה. אין ספק שרצון המנוחה יבוא על סיפוקו באופן שבו תוכר הבת החסויה כזוכה החמישית, ומה שיישאר מחלקה לאחר סיפוק צרכיה והוצאותיה יהא לנכדים, ילדיה.
מבחינה לשונית ישנה סתירה בין הרישא לסיפא של סעיף זה לצוואה. מבחינה מהותית לא התכוונה המנוחה ליתן את הבעלת בחמישית עיזבונה בידי שני נכדיה, ילדי המנוחה, אלא את היתרה שתישאר מחמישית זו לאחר שזו תעמוד לזכות הבת החסויה, לטובתה, לסיפוק צרכיה והוצאותיה. נראה מלשון הסעיף שלא הייתה כוונה להעניק את חמישית העיזבון לשני הנכדים במות המנוחה, שהרי הקרן ופירותיה נועדה כל כולה, וככל שיהא צורך, לטובת הבת החסויה. כוונת המנוחה שהנכזים יזכו רק במותר. משכך, יש לכלול את הבת החסויה בין הזוכים על-פי הצוואה.
בעניין זלוטניק הותירה המנוחה צוואה, לפיה, אם יזדקק אחיה לכספים, יטול מכספי עיזבונה, אותם היא הורתה לתת כמלגות לילדים נכים המצטיינים בלימודים.
לטענת התובעים, המנוחה ביקשה לדאוג לרווחתו של אחיה ולא ציוותה את עיזבונה להקדש, כפי שטען האפוטרופוס הכללי. לעטנתם, ההוראה בדבר הקדשת היתרה למלגה ולזכר הורי המנוחה, נוגדים את הוראות סעיפים 28, 28 ו-33 לחוק הירושה, ודינם להתבטל, הואיל ועסקינן ביורש בלתי מוגדר.
מנגד, לטענת האפוטרופוס הכללי, יש להעדיף את הפירוש הנותן תוקף לצוואה על פירושם של התובעים, המבקשים חלקים ממנה.
לגישת האפוטרופוס הכללי, רצונה הברור של המנוחה היה להקדיש את עיזבונה, כולו או חלקו, למטרה ציבורית להנצחת הוריה. לחילופין, במידה שהוראות הצוואה אינן מתיישבות עם סעיף 29 לחוק הירושה, הריש שיש להחיל על הצוואה את הוראות חוק הנאמנות, ולקבוע כי בצוואתה יצרה המנוחה הקדש ציבורי, שהנהנים בו הינם ילדים נכסים המצטיינים בלימודים וזקוקים לסיוע כספי.
לטענתו, המנוחה קבעה את המנה שתוקדש למטרה הציבורית בדרך השלילה – היא הותירה לאחיה לבחור את המנה לה הוא זקוק ואת היתרה ציוותה למטרה ציבורית. לחילופין, אין כל מניעה לפרש את הצוואה כיוצרת הקדש על נכסי העיזבון כולו, ואילו האח התובע הינו אחד הנהנים ממנו – נהנה על תנאי – על-פי התנאים שנקבעו בצוואה, קרי, על-פי מידת היזקקותו לכספי העיזבון במועד פטירת המנוחה.
כב' השופט גרניט קבע כי, על-בית המשפט להשיב עליה הייתה: האם המנוחה קבע מי הם יורשיה? לגבי המיטלטלין, התכשיטים והבגדים – נראה כי המנוחה התכוונה להורישם לשתי אחיותיה, הלא הן התובעות 2 ו-3. לגבי נכסים העיזבון האחרים – המנוחה לא נקבה בשם כלשהו שיירש אותם. כל שנקבה המנוחה הוא כי רצונה שיפתחו מלגה על-שם הוריה.
בית-המשפט פירש את צוואת המנוחה, וקבע כי כוונת המנוחה הייתה להקמת קרן או הקדש למתן מלגות לילדים מצוטיינים הנמצאים במוסד, וכי זהות מקבלי המלגות, מתוך ילדי אותו מוסד, ייקבעו על-ידי שלושת התובעים. לאחר מותם של שלושת התובעים, תועבר יתרת כספי הקרן או ההקדש למוסד אותו בחרו התובעים בחייהם. דהיינו, יורשי המנוחה הם הילדים המצטיינים, הנמצאים במוסד, שיקבלו מלגה על-פי קביעת שלושת התובעים.
כמו-כן נקבע כי, המנוחה לא קבעה כי אחיה, התובע 1, יירש אותה. המנוחה רק אפשרה לו לקחת מכספי העיזבון כל סכום, אולם הלקיחה שלו הוגבלה בתנאי הבא: היותו זקוק לכל אחת מהסכומים שייקח. לשם כך הורה בית-המשפט לתובע 1 למסור תצהיר, שבו יפרט את כל זכויותיו, נכסיו וחובותיו, וכן את צרכיו, ויתמוך אותם במסמכים. עיון בתצהירו של התובע 1 מלמד כי הוא עתיר נכסים, כך שספק אם הוא זקוק או יזדקק לכל סכום שהוא מהעיזבון.
בית-המשפט פירש כי המנוחה הורתה שכל נכסים העיזובן שייוותרו, לאחר מותו של האח, או במידה שהאח אינו זקוק לכספי העיזבון – עוד בחייו, ישמשו למלגות לילד/ה או לילדים מצטיינים הנמצאים במוסד. לשיטתו, המנוחה נתנה בצוואה דוגמה המאפיינת את הילדים להם תינתן מלגה, ממנה עולה כי כוונתה הייתה לילדים עם מוגבלות גופנית מסוימת, המוחזקים במוסד, אך בעלי כושר לימוד ושהם אף מצטיינים בלימודים. נוסף על כך, השימוש במילה "מלגה" מלמדת, לגישת בית-המשפט, כי כוונת המנוחה הייתה שהכסף ישמש לצורכי מימון הלימודים ולא לצרכים אחרים של אותם ילדים. מכאן, ייתכן שהילדים מקבלים את כל צורכי הלימודים שלהם במוסד בו הם נמצאים, ולכן המלגה צריכה לשמש להשכלה גבוהה של אותם ילדים מצטיינים.
מן האמור הסיק בית-המשפט, כי המנוחה הקדישה בצוואתה את נכסיה לטובת נהנים, שהינם – אחיה, התובע 1, והילדים המצטיינים, וכך התמלאו הוראות סעיף 17(א) לחוק הנאמנות, תשל"ט-1979. לפיכך נפסק כי יש להקים הקדש פרטי, לפי חוק הנאמנות, כאשר נכסי ההקדש הם כל נכסי העיזבון פרט למיטלטלין.
"פרשנות כפולה" – פירוש מילים בצוואה בשונה ממשמעותן הפשוטה
מתן פועל אמיתי לכוונת המצווה, אפשרית בדרך של "פרשנות כפולה", קרי – פרשנות שמביאה בחשבון את כוונתו של המצווה כפי שהיא עולה מן הצוואה בכללה, הגם שבפירוש פשטני של מילות ההוראה – משמעותן שונה.
ב-ע"א 765/87 נדון מקרה בו ציווה אדם נכס, עליו חל חוק הגנת הדייר, לזוכים מסויימים, כאשר ציווי זה נוגד את הוראות החוק בדבר "עבירות דיירות מוגנת". לפיכך, הוראה כאמור, הינה הוראה בטלה.
על בסיס דוקטרינת "הפרשנות הכפולה" נפסק, כי אותם היורשים זכאים לחלקם, וזאת תוך מתן פרשנות להוראת המצווה המתאימה לכוונתו הכללית המשתמעת מתוך הצוואה, למרות ששונה היא מהוראתו המילולית.
בפסיקתו, הסתמך בית-המשפט על שנקבע ב-ע"א 161/59:
"רשאי בית המשפט לומר שהמילים שהמצווה השתמש בהן לא היו מכוונות להביע משמעותן הפשוטה, אם הנסיבות המסובבות שהוכחו לפניו מחייבות מסקנה זו בתורת מסקנה בלתי נמנעת…".
וכן על שנקבע ב-ע"א 530/79, שם הוסיף כב' השופט בייסקי את הקביעה הנ"ל:
"ויתכן כי המילים, שבהם השתמש המצווה במקום אחד, ואשר נראות לא ברורות או סותרות, מקבלות את משמעותן הנכונה, כאשר בוחנים יתר ההוראות, וכיצד הן משתלבות עם הכוונה הכללית. ואם אמנם עולה הכוונה באורח ברור וחד-משמעי, אלא היא לא בוטאה בצורה נכונה, כי אז אין לחשוש ממתן הפירוש על-פי הכוונה, תוך העדפתה על המילים שהשתמשו בהן."
בהסתמך על האמור, החליט בית-המשפט במקרה הנדון לאמץ את שיטת הפרשנות הכפולה ולהעדיף מתן פירוש שונה להוראה מהפירוש הפשוט והמילולי העולה מהוראת הצוואה. בכך העדיף בית-המשפט את כוונתו הכללית של המצווה כפי שעלתה משאר הוראות הצוואה, על-פני הכוונה העולה מפירושה המילולי של ההוראה.
כך, גם בעניין עזבון המנוח א.נ. ז"ל פירש בית-המשפט את צוואתו של המנוח מעבר ללשון הצוואה, למרות שזו הייתה ברורה על פניה.
באותה מקרה הורה המנוח בצוואתו כי המנות לנהנים ישולמו בדולרים, לפי השער היציג ביום חלוקת העיזבון. בשל התמשכות ההליכים בדבר זהות מנהל העיזבון, חלפו למעלה משלוש שנים ממועד הפטירה ועד חלוקת העיזבון, ובתקופה זו ירד שער הדולר באופן משמעותי.
המבקש, שזכה במנה משמעותית על פי הצוואה, והיה צפוי להפסיד באופן משמעותי מקיום הצוואה כלשונה, טען כי אין להמיר את מנתו לפי שער היציג ביום חלוקת העיזבון, כלשון צוואת המנוח, שכן לשיטתו המנוח סבר שצוואתו תקוים בסמוך לאחר פטירתו, אולם לא כך אירע בפועל; עוד טען המבקש כי אם יחול שער ההמרה של יום החלוקה בפועל, תהיה התוצאה גרימת הפסד לזוכים במנות, אשר יקבלו סכום נמוך יותר בשקלים, בעוד שהזוכים השיוריים הם אשר ירוויחו, מאחר שחלק גדול יותר של העיזבון יישאר לחלוקה שיורית.
בית-המשפט קיבל את טענת המבקש וקבע כי אומנם בצוואתו שב וחזר המנוח, בכל אחד מהסעיפים המורים על חלוקת המנות, על הוראתו הברורה לפי תחולקנה המנות הקבועות בצוואה "לפי שער יציג ביום חלוקת עזבוני", אולם, אומד דעתו האמיתי של המצווה היה כי מועד החלוקה יהיה תוך "זמן סביר לאחר פטירתו".
בית-המשפט נסמך בפירושו שעל גישה שהתקבלה להלכה בפסיקה ענפה – אם כי לא בארץ, אלא מעבר לים – כי במקרים שקובע המצווה תנאים לחלוקה בצוואתו אשר תלויים ב"יום החלוקה" ("time of distribution of estate"), הוא מתכוון למועד חלוקת תוך "זמן סביר" לאחר פטירתו.
כמו כן, לגישת בית-המשפט, חובת חלוקת העיזובן ומימושו, כאמור בסעיף 82 לחוק הירושה, אינה רק חלק מחובותיו של מנהל העיזבון; היא משקפת את רצון המחוקק, שעיזבונות יחולקו מהר ככל שניתן כדי לשחרר את רכושו של המצווה מ"כבליו" של העיזבון לידי היורשים; ובעיקר, היא משקפת את רצונו של המצוואה, שעזבונו יחולק בקרוב לאחר פטירתו. מסקנה זו נכונה במיודח כשהמצוה קבע בצוואתו את ערך המנות שחילק לפי השער של מטבע זר, מאחר שמאד סביר להניח שלא התכוון להשאיר את הערך הסופי של מתנותיו לשליטתם של אלה המחליטים על מועד וקצב החלוקה, ועל תנודות ערך המטבע לאחר מותו.
במקרה דנן, אכן עוכבה חלוקת העיזובן בעקבות הסכסוך שניהלו הצדדים באשר למינויו של המבקש כמנהל העיזבון. ברם, הסכוסוך נמשך לאורך זמן רב – למעלה משלוש שנים -ובית-המשפט קבע כי תקופה כזו הינה ארוכה באופן לא סביר, ואין לראות בה הצדקה לעיכוב חלוקת כספי העיזבון לרעתם של מקבלי המנות בלבד.
לגישת בית-המשפט ניתן הה לסיים את הסכסוך מוקדם יותר, והעובדה שלא אצה הדרך ליורשםי השיוריים לסיים אותו לא תיזקף כולה לחובתם של מקבלי המנות. מאידך גיסא, תנודות השער מיום פטירת המנוח ועד לחלוקה הראשונה לא היו כה משמעותיות, בעוד שנפילת השער מהמעוד הנזכר-לעיל ועד לחלוקה השנייה משמעותית ביותר.
אשר על כן, בנסיבות העניין נראה לבית-המשפט סביר לקבוע שהשער היציג שיחול על כל המנות יהיה השער בעת החלוקה הראשונה, ולא בעת החלוקה השנייה, כאשר שער הדולר צנח באופן משמעותי. כך, למעשה, ניתן בית-המשפט לצוואת המנוח פרשנות שהיא מעבר ללשון הפשוטה.
בעניין שפיצר, נדון מקרה בו נקט המצווה בלשון "הבטחה והתחייבות". בית-המשפט נדרש לשאלה האם כוונת המצווה, באמירתו הכללית, הייתה לצוואה, או שמא כעולה מהביטוי האמור שהיווה חלק ממכלול האמירה, מתנה מחיים.
נקבע כי אין לתת משמעות דווקנית לאמירות ספציפיות, למרות שפירושן הפשטני ברור, אלא יש לבחון את מכלול האמירה, הגם שהמסקנה העולה מכלל האמירה שונה ממשמעות ביטוי ספציפי בה.
גם בעניין ל.י. ואח' נ' י.ש. ואח' בית-המשפט פירש את המילים "פרדס" ו"בית, שנקט המנוח, לא באופן הדווקני שלהן. לטענת הנתבעים, המנוח ציווה על זכויותיו "בפרדס" ו"בבית" (ובתכולתו) ולא על זכויותיו בנחלה/במשק, ומשכך, יש לזכות כל אחת מהתובעות ב-30% משווי ה"פרדס" ו"הבית", ללא הקרקע עליהן נטוע "הפרדס" ובנוי "הבית".
נפסק, כי מדובר בהבחנה מלאכותית, המבוססת על לשון הצוואה.
בעניין י.י. נגד א.י. נדרש בית-המשפט לפרש את צוואתו של המנוח, כאשר לפרשנות הייתה השלכה באשר להיקף נכסי העזבון ומהות הזכויות אשר נפלו בחלקם של הזוכים על פי הצוואה.
באותו מקרה היה המנוח בעל זכויות בנגריה, בתחילה על-פי חוזה שכירות שנחתם בינו לבין בעלי "הנכס" ומאוחר יותר כבעלים.
בצוואה שערך המנוח, אותה נדרש בית-המשפט לפרש:
1. "רכושי כולל
א. נכס דלא ניידי שיש לי ו/או שיהיו לי בעתיד, שייקראו להלן – הנכסים.
ב. נכסי דניידי, כספים וזכויות מכל מין וסוג שהוא שיש לי ו/או שיהיו לי בעתיד שיקראו להלן – הזכויות.
בצוואתו הגדיר המנוח מהם נכסים ומהן זכויות, כאשר את כל נכסיו וזכויותיו ציווה לאשתו:
"2. את כל נכסי וזכויותיי, מכל מין וסוג שהוא, שיש לי ו/או שיהיו לי בעתיד הניי מצווה – לאשתי הגב' י.א."
יחד עם זאת בסעיף נפרד בצוואה קבע המנוח: "3. למרות האמור לעיל, הרי שהמבנה הידוע בכתובת X באזור התעשייה אילת אשר בו מנוהל עסקי בשם נגריית האחים י., אשר בו יש לי זכות שכירות מוגנת, יועבר לחזקתו הבלעדית של בני, מר י.י. (הנתבע)".
בעת עריכת הצוואה היה המנוח שוכר של מבנה הנגריה, כאשר לאחר עריכת הצוואה, רכש המנוח מחברת מבני תעשיה בע"מ, את מלוא זכויותיה בנכס, כולל הנגריה. בעקבות רכישת זכויות והיותו של המנוח הבעלים של הנכס התעוררה מחלוקת בין הצדדים באשר לפרשנות שיש ליתן לסעיף המזכה את הנתבע וההשכלות שיש לאמור סעיף זה כלפי זכויות הנתבע אם בכלל.
למעשה, המחלוקת בין הצדדים הייתה בשני מישורים. האחד, מהן זכויות הנתבע בנגריה ובנכס אם בכלל מכוח הצוואה, והשני מהם גבולות הנגרייה בה ניהל המנוח את עסקו.
כידוע, תנאי לשימוש בכללי הפרשנות המותווים בסעיף 54 לחוק הוא שהוראת הצוואה אינה סתומה, היא מובנית על פניה אלא שזדוקקה היא לפרשנות זו או אחרת על מנת ליתן לה את המשמעות הראויה.
במקרה הנדון, הוראת הצוואה הגדירה מיהו הזוכה ובאיזה נכס, אולם אין די בכך, שכן עדין צריך להשתמש גם בכלים של פרשנות להבהרת משמעותה של הוראת הצוואה שנראית על פניה כרבת משמעות.
על-מנת לעמוד על כוונתו של הסמהצווה ואומד דעתו פנה בית-המשפט לשני מקורות: האחד צוואה, שהינה המקור המשמעותי ביותר לבחינה זו, והשני הינו "הנסיבות". הנסיבות שיש לקחת בחשבון הן אותן נסיבות אשר כוללות את הנתונים עד לעריכת הצוואה, בעת עריכתה ונתונים על אירועים שהתרחשו לאחר עריכת הצוואה והמלמדים על אומד דעתו של המצווה בעת עריכתה, כאשר על אומד דעת המצווה יש ללמוד מכל מקור אמין ואין להבחין פורמלאית בין "פרשנות פנימית, דהיינו, לשון הצוואה, לבין "פרשנות חיצונית", דהיינו, פניה לנסיבות חיצוניות לצוואה.
במקרה הנדון, לאור העדויות שנשמעו בבית-המשפט באשר לאומד דעתו של המנוח, וכן טענות הצדדים, הגיע בית-המשפט למסקנה, כי המנוח בצוואתו ביקש להשיג שתי מטרות עיקריות:
האחת, הוא ביקש להעניק באמצעות הצוואה את כל רכושו לרעייתו, היא התובעת, לרבות בנכס נשוא המחלוקת, כפי שנלמד בבירור מהוראות סעיף 2 לצוואה לפיה "את כל נכסי וזכויותיי, מכל מין וסוג שהוא, שיש לי ו/או שיהיו לי בעתיד הנני מצווה – לאשתי".
השנייה, שעמדה לנגד עיניו, הייתה להעניק לבנו את עסקו – נגריית "האחים י." על-מנת שהלה ינהלו ובכך ימשיך את דרכו.
המסקנה שרצון המנוח להעניק לרעייתו את כל רכושו הוסקה על ידי בית-המשפט בהסתמך על לשונה המפורשת של הצוואה וכן על העבודה שהמנוח והתובעת, אשר חיו כבני זוג שנים רבות, ניהלו אורח חיים תקין והתקיימה ביניהם חזקת השיתוף.
באשר למתן זכות לבן לנהל את עסק הנגרייה, התובעת הודתה, כי במהלך השנים, אף בטרם נרכש הנכס, ביטא המנוח רצונו להעביר לידי הנתבע את ניהול הנגרייה, אולם, לשיטתה, לא ביקש להניק לו זכות בעלות, אלא כל מטרתו הייתה לדאוג לכך שהנתבע יעבוד בנגריה.
בית-המשפט אמנם הסכים עם התובעת, כי בעת עריכת הצוואה לא הייתה למנוח זכות בעלות בנכס אלא זכויות כדייר מוגן ומשכך לא יכול היה להוריש לה זכויות אלו, וכדי לא לאבד את הנגריה קבע את הנתבע כמי שימשיך את העסק כמתחייב מחוק הגנת הדייר.
השאלה היא האם משרכש המנוח את הנכס בוטלה הוראתו זו.
בית-המשפט קבע, כי התשובה לכך שלילית וזאת מהטעם, שהמנוח רצה המשכיות לעצמו. המנוח היה מודע לאחר רכישת הנכס על קיום הוראה זו בצוואתו וכלל לא מצא לנכון לשנותה הגם שיכול היה לעשות זאת.
נוכח דברים אלו סבר בית-המשפט, כי יש לפרש את לשון הצוואה כך שהמנוח ביקש לייחד ולהעניק לבנו הנתבע את זכות החזקה בנגריה והתכוון כי אותו חלק יישאר ככזה ויוענק לבנו לחזקתו לכל ימי חייו, על-מנת שהנתבע ינהל את העסק, אשר ישמש לו מקור פרנסה, ובכך ימשיך את דרכו ושמו של המנוח. אולם המנוח, אשר היה בזוגיות ממושכת וביחסים תקינים עם התובעת, לא התכוון לגרוע מהזכויות אשר העניק לתובעת בצוואה, בעיקר כאשר לצורך רכישת הנכס, עשה שימוש בכספים משותפים אשר היו על-פי הצוואה מיועדים לתובעת. לאחר שהגיע בית-המשפט למסקנה באשר למהות הזכוית שהועברו לאשת המנוח ולבנו פנה בית-המשפט לבחון, בין היתר, היכן מוקמה אותה נגריה ומהן גבולותיה.
ביחס לשאלת גבולות הנגרייה, טענה התובעת, כי הנגרייה הינה תא 1 בלבד אותו שכר בזמנו המנוח, כאשר תא 2 נרכש רק ביום 31.12.03, מועד המאוחר לכתיבת הצוואה ולפיכך אינו חלק מהנגרייה, מה גם שמרגע הרכישה היה שוכר בתא 2 אשר פינה אותו לאחר כשנה מהרכישה.
מנגד טען הנתבע, כי הנגרייה הינה קומלפלקס שלם, כפי שהציג המנוח לעירייה. כלומר תא 1 ותא 2, כולל חצר צמודה לתא 2, שעליה השתלט המנוח ואשר אינה ניתנת להפרדה ברישום בלשכה לרישום המקרקעין. לטענת הנתבע, מאז רכישת תא 2 סמוך לפטירת המנוח נוהלה שם נגריה.
בית-המשפט קבע, כי אין הוא מקבל טענת הנתבע, כי עסקו של המנוח נוהל גם בתא 2, שכן כפי שעולה מחתימתו על הסכם המכר, היה המנוח בעל זכויות אך בתא 1 בלבד, ולא תחם את פעילותו אך לשטח תא 1. אף לשיטת העדים שמטעם התביעה נהג המנוח במהלך השנים לנכס לעצמו את החצר נשוא המחלוקת ולעבוד שם על בסיס שוטף. כמו כן נהג המנוח להניח בחצר ציוד ומכונות לצורך פעולות הנדרשות מעצם טיבן וטבען לנגר במהלך פעילותו השוטפת.
משכך, קבע בית-המשפט, כי אין מנוס מלקובע, שעסקו של המנוח "נגריית אחים י." נוהל במהלך השנים, לרבות מעוד עריכת הצוואה, בתא 1 ובחצר הצמודה לתא 2.
לעומת זאת, בעניין גרוסמן דחה בית-המשפט טענה כי לשון הצוואה אינה מעידה על אומד דעתה של המנוחה באמת. באותו מקרה ערכו המנוחים צוואתות משותפות והדדדיות בעדים, לפיהן ציוותה המנוחה בצוואתה את כל רכושה לבעלה ובמקרה שהיא ובעלה יכלו לעולם "בעת ובעונה אחת", יירש בנו היחדי של המנוח, הוא התובע, את כלל הרכוש. המנוחה הלכה לבית עולמה כשנתיים לאחר פטירת הבעל המנוח.
התובע טען שרצונם של המנוחים היה שעם מות אחד מהם יירש אותו הנותר בחיים, ולאחר מות שניהם (בין ביחד ובין לחוד) יירש אותם התובע. לטענתו, הביטוי בצוואה "בעת בעונה אחת" הינו שגוי ואינו מבטא את רצונם האמיתי של המנוחים, והוא נכתב בצוואה עקב תרגום לא מוצלחח של עורך הצוואה.
בית-המשפט פנה לבחון את אומד דעתם של המנוחים, כאשר, בעצם, לשון הצוואה הייתה ברורה – מוות בעת ובוענה אחת של המצווה ובעלה יקנה לתובע זכות כיורש יחיד על פי הצוואה. הנתבעים טענו כי אין מחלוקת שתנאי זה של מוות בעת ובעונה אחת לא התקיים, ולכן יש ליתן צו ירושה ולחלק את עזבונה של המנוחה לאור כללי הירושה על-פי דין.
בדונו בפרשנות צוואת המנוח לעניין המונח "בעת בעונה אחת" בחן בית-המשפט האם אומד דעתם של המנוחים בצוואה היה כי גם אם הם לא הפטרו "בעת ובעונה אחת" יירש אותם התובע.
בית-המשפט התווה את דרכי בחינת אומד דעתה של המצווה: בשלב הראשון יבחן בית-המשפט מה היה אומד דעתה של המנוחה, מה היה רצונה שייעשה ברכושה לאחר פטירתה והאם היא אינה ניתנת להשמה על-פי לשון הצוואה, כאשר לצורך הבנת אומד דעתה של המנוחה נטיתן לפנות לנסיבות החיצוניות לצוואה. בשלב השני יבחן בית-המשפט האם קיים בנסיבות העניין אותו "מצב מיוחד", המאפשר להגשים את אומד דעת המצווה אף מעבר ללשון הצוואה, דהיינו, האם ניתן להחיל דוקטרינה לבר-פרשנית כלשהי בנסיבות העניין.
ביחס לקמרה הנדון בחן בית-המשפט האם התובע הניח תשתית עובדתית מספקת והוכיח בנסיבות החיצוניות לצוואה את אומד דעתה של המנוחה לצוות לו את כל רכושה, גם אם לא נפטרה "בעת בעונה חת" עם המנוח. בית-המשפט קבע כי התשובה שלאלה זו הינה שלילית. גישת בית-המשפט הייתה שקיימת אפשרות סבירה כי המנוחים ביקשו דווקא להותיר את הנעשה בעזבונם, לאחר מותם שלא בעת ובעונה אחת, לבן הזוג הנותר בחיים: ירצה – יצווה כראות עניו, לא יצווה אחרת – יעבור רכושו ליורשיו על פי דין. משכך, בהיעדר הוכחת אומד דעת המנוחים על-פי נסיבות חיצוניות, ומשלושנה של הצוואה אינה שוללת את האפשרות כי המנוחה ביקשה להוריש את רכושה ליורשיה על-פי דין, לא שוכנע בית-המשפט כי יש מקום לסטות מלשונה של הצוואה. במצב דברים זה נקבע כי התייתר הצורך לבחון את השלב השני – האם ניתן להחיל דוקטרינה לבר-פרשנית כלשהי.
פירושה של צוואה החסרה הוראת הנחלה
העיקרון היסודי החולש על פירוש צוואות לפי סעיף 54 לחוק הירושה הוא קיום רצונו של המצווה. עם זאת, יש לזכור כי "זהירות יתר נדרשת כאשר מפרשים צוואה, וזאת משום שאין אפשרות לברר מפי המצווה את כוונתו האמיתית" (דברי השופט טל בפסק-דין אוברזונסקי).
על רקע גישה זהירה זו, מתחה הפסיקה הבחנה בין פירושה של הוראת הנחלה בצוואה, לבין קביעה שיפוטית בדבר הנוחל מכוח הצוואה, מקום בו לא נקבעה בצוואה הוראת הנחלה כזו. נטיית הפסיקה היתה לקבוע, כי במצב דברים כזה, קביעה שיפוטית בדבר זהותו של הנוחל מצויה מחוץ למתחם הפעולה הלגיטימית של בית-המשפט בבואו לפרש צוואה.
כך קבע הנשיא ברק ב-ע"א 102/80 כי: "אין אתה מחלק רכוש על-פי מה שהמצווה היה אומר – ולא אמר – אילו חשב בדבר, אלא אתה מחלק רכוש על-פי מה שהמצווה אמר, כאשר אמירה זו מתפרשת על-פי אומד-דעתו. באין כל אמירה אין כל 'וו' עליו ניתן לתלות הוראה מנחילה".
"זכות עקיבה" בהוראות הצוואה
עניין שכיח הוא, שבחלוף הזמנים בין כתיבת הצוואה ופטירת המוריש – משתנה מיקום הכספים והזכויות במסגרת עזבון המוריש.
מוריש אשר מתכוון להוריש ליורש מסויים או לעניין מסויים כספים בשיעור מוגדר, נוהג להורות כי כספים בחשבון בנק מסויים יועברו ליורש מוגדר או לעניין מוגדר.
העברת הכספים מחשבון זה לחשבון אחר או לבנק אחר – במהלך התקופה בין רישום הצוואה ופטירת המוריש – מהווים דוגמה קלאסית של "נדידת כספי העזבון", ואין הוראת הצוואה המתייחסת לתחלופי חשבונות אלה.
השאלה העולה במקרה זה, כמו במקרים דומים – הינה בנוגע ל"זכות העקיבה" של היורש אחר כספי החשבון.
בעניין טלמצ'יו רשמה המורישה בצוואתה כי כל הכספים בבנק לאומי, בחשבונה, ישמשו להקמת הקדש ציבורי ליתומי צה"ל.
כשנה לאחר עריכת הצוואה, העבירה המצווה את כל חשבונותיה בבנק לאומי לסניף אחר.
פעולה זו גרמה לכך, שלא ניתן יהיה לממש את הקמת ההקדש, באשר לא נותרו כל כספים וזכויות בבנק לאומי בחשבון אשר ציינה בצוואתה.
האפוטרופוס הכללי ביקש לראות בכספים אשר הועברו לסניף האחר, כספים אשר מיועדים להקדש, וזאת על בסיס טענת "זכות עקיבה" אחר כספים אלו.
כב' השופט גורן, אשר בחן טענה זו במסגרת הוראות סעיף 54 לחוק, ראה באומד-דעתה של המצווה – כעולה מהצוואה והנסיבות – כי כוונתה היתה שהוראת ההקדש תחול על הכספים שהיו בבנק לאומי והועברו לבנק אחר.
בנסיבות העניין, הוראת הצוואה היתה חד-משמעית, בכך שכל כספים וזכויות לרבות "כל חשבונות, הפקדונות, תכניות חיסכון וכספים מכל סוג ומין שיהיו בעת פטירתי בבנק…".
הוראה כה חד-משמעית מבהירה כי כוונת המנוח היתה כי כל כספיו יועברו להקדש, ופעולה טכנית של העברתם בכללותם, לסניף אחר – אין בה כדי לגרוע ולפגוע.
עם זאת, עולה מפסק-הדין, כי יישום "זכות העקיבה" במקרה זה, נעוץ בנסיבות המפורטות להלן, ויתכן כי בנסיבות שונות – אין לפרש כוונת המצווה, כפי שפורש במקרה זה, וכדלקמן:
א. בית-המשפט ציין כי במקרה זה לא הצליחו לשכנעו כי המנוחה אכן שינתה דעתה, סמוך לפטירתה, ויתכן כי עדות על רצון המנוחה לאיין את הוראת ההקדש בהעברת הכספים לסניף אחר, היה בה כדי למנוע פרשנות זו.
ב. במקרה הנדון, המנוחה ערכה מספר צוואות בעבר, והיתה מודעת לאפשרות לשנות צוואה בדרך של עריכת צוואה חדשה.
שינוי עניין ההקדש הוא עניין מהותי ביותר בצוואת המנוחה, ולפיכך קשה לשער כי בחרה לשנות עניין כה מהותי בצוואתה בדרך של העברת הכספים לסניף אחר, תחת עריכת צוואה חדשה.
ג. המנוחה העבירה את כל כספיה וזכויותיה בבנק, במלואם, לסניף אחר. לו היתה מעבירה חלקם בלבד או היתה מושכת כספים באופן עקבי או חד-פעמי – ניתן היה לראות בכך רצון להקטין את הכספים המיועדים להקדש. העובדה כי בוצעה העברה מוחלטת, מראה כי כוונת המצווה היתה כי הסניף החדש יכנס בנעלי הסניף הישן, לעניין צוואתה.
נראה לי, כי פרשנות זו מעלה את "רצון המצווה" לדרגה בה נכון להעמידה, והוא מימוש רצון המנוחה, אשר קולה נדם.
אמנם פרשנות זו מעדיפה את רצון המצווה על-פני הפרשנות המילולית של הוראות הצוואה, אולם כל מטרת סעיף 54 לחוק מבוססת על הרצון להגיע לחקר רצונו האמיתי של המצווה.
בערעור שהוגש על החלטת בית-המשפט המחוזי בעניין זה החליט בית-המשפט העליון להשאיר את פסיקת בית-המשפט המחוזי על כנה. עם זאת מבקר הנשיא ברק את אופן הגעת בית-המשפט המחוזי להחלטתו, בפותרו את השאלה שבפניו בכלים פרשניים המעוגנים בסעיף 54 לחוק הירושה. אומר הנשיא כי אילו הורתה המנוחה כי כספים המצויים בחשבונות בנק – בלא לנקוב בסניף מסויים – ישמשו להקמת ההקדש הציבורי, ניתן היה לפתור את השאלה אך באמצעות הכלים הפרשניים. אך המנוחה לא הורתה על הנחלת כספים בחשבונות בנק בדרך-כלל, אלא היא ציוותה על חשבון בנק בסניף מיוחד. האם ניתן בדרך של פרשנות (במובן הצר), לקרוא תחת סניף ארלוזורוב את סניף כיכר המדינה? התשובה היתה חיובית, אילו הוכח שהמנוחה כינתה את סניף כיכר המדינה כסניף ארלוזורוב. במצב דברים זה ניתן היה לתת, בדרך פרשנית, ביטוי ללקסיקון הפרטי של המנוחה. אך בהעדר נתונים על "קוד" מיוחד זה, לא ניתן לפרש הוראה בצוואה, לפיה ההקדש יוקם מכספים בסניף ארלוזורוב כמשתרעת גם על כספים בסניף כיכר המדינה. גבול הפרשנות (במובנה הצר) הוא כגבול הלשון. הפרשן אינו רשאי ליתן ללשון הצוואה (המפורשת או המשתמעת) מובן שהלשון (הציבורית או הפרטית) אינה יכולה לשאת.
תחת זאת בודק הנשיא דוקטרינות נוספות, המאפשרות, בתנאים מסויימים, הגשמת אומד-דעת המצווה (הריאלי או ההיפותטי) מעבר ללשון (המפורשת או המשתמעת) בה נקט.
הוא פוסל את האפשרות לפיה נפלה בצוואתה של המנוחה טעות.
הוא מקבל את האפשרות, לפיה שתיקתה של הצוואה באשר למצבו בו יוחלף חשבון בחשבון הוא חסר בצוואה, אותו רשאי השופט להשלים. זאת משום שעיון בצוואה כולה על רקע הנסיבות מלמד כי המנוחה עשתה מאמצים רבים להבטחת כסף להקמת ההקדש הציבורי. היא הקדישה בצוואתה הוראות מפורטות להבהרת התכלית לה ישמש ההקדש, לניהול ההקדש, לחלוקת מילגות, וכיוצא בהם עניינים המלמדים על העניין הרב שהיה למנוחה בהקמתו של ההקדש. הנשיא קובע כי, בנסיבות העניין, אין לפרש שתיקה של הצוואה באשר לאפשרות העברת הכספים מחשבון לחשבון כהסדר שלילי. זהו חסר "הזועק להשלמה". השופט רשאי להוסיף ללשון הצוואה את שחסר בה, ולקבוע כי הוראותיה יחולו גם אם כספי החשבון בסניף ארלוזורוב יועברו לסניף אחר.
כמו-כן מקבל הנשיא את האפשרות לראות בהקמת הקדש מכספים המצויים בחשבון בסניף כיכר המדינה של בנק לאומי כ"ביצוע בקירוב" של ההוראה (המקורית) בצוואה. אמנם, במרבית המקרים בהם נעשה שימוש בדוקטרינה של "ביצוע בקירוב" התייחס הדבר לשינוי במטרה לשמה ישמשו נכסים שהמצווה הורה על הנחלתם. ולמרות שבערעור טלמצ'יו לא חל כל שינוי במטרת ההנחלה אלא במיקומם של הנכסים אשר ישמשו להגשמת המטרה, קובע הנשיא כי ניתן להרחיב את דוקטרינת הביצוע בקירוב גם לעניין זה. וכך: שימוש בכספים המצויים בסניף כיכר המדינה של בנק לאומי הוא "ביצוע בקירוב" של הוראה בצוואה לעניין שימוש בכספים המצויים בסניף ארלוזורוב של אותו בנק.